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Dinge im Rückspiegel

14 Sep 2013 - 20:00
dinge im rückspiegel
„Dinge im Rückspiegel sind näher als sie erscheinen“
Zwei Performanceabende von Barbara Loreck und Freundinnen
 
mit Ulrike Ertl, Christine Kriegerowski, Barbara Loreck, Sabine Marte, Conrad Noack, Petra Peters, Ruth Waldeyer & Steffi Weismann
 
Im Spiegel sehen wir uns bei Rückblicken auf ältere Arbeiten, die wir einmal kollektiv entwickelt haben und jetzt als Erinnerungsfragmente und kurze Reenactments Revue passieren lassen.
 
Im Spiegel sehe ich mich wie ich eine jüngere Soloarbeit, die in einer Brüssel-, Istanbul- und Bangalore-Version existiert, mit einer hiesigen Auslands-Version und seinen Gästen fortsetze.

Wenn das Sterben aus dem toten Winkel tritt, ist der Rückblick auch der Moment für unzeitgemäße Gedanken bei Essen, Musik und Tanz.

 
Wir zeigen Arbeiten von Barbara Loreck und Freundinnen, die Vergangenheit und Gegenwart zu einer fragmentarischen Retropsektive verdichten. Das Programm der beiden Abende vereint szenische Rückblicke auf kollektiv entwickelte Arbeiten der Performancegruppen „ex machinis“ und „Institut für Primärenenergieforschung“ mit Skizzen von Arbeiten im Entstehen sowie eine ihrer jüngeren Soloarbeiten, die Barbara Loreck erstmalig in Berlin zeigt.
 
Programm: 
20:00 DIALOG MOLEKULAR: Aggregatszustände eines Dialogs im überkritischen Zustand
Showing von Sabine Marte / Barbara Loreck
 
21:00 "Blow Up 160" ein Krimi mit Handys und anderen liveAkteuren
von B.Loreck, technische Unterstützung: Barbara Schelkle
 
danach Prty mit Musik aus New York mit Seda Gürses 
 

"Blow Up 160" 

„Delete or keep?“ That was the question at the starting point of the performance Blow up 160 because of an insistently blinking warning showing up on the display of my mobile phone: no more storage space for incoming text messages!

Each text message raises the question whether to confer a diary-like status to it and keep it or to state its non-relevance for my life and delete it.

I was intrigued by the fact that text messages are randomly cut out fragments of time and strangely documented moments in a person’s life. Equally on my mind was the technical possibility of surveillance of all mobile phone communication and the worldwide discussions and initiatives for extensive preventive data storage. These two elements informed the creation of a multilayered narration: I “enlarge” the picture possibly related to the 160 characters of my received messages by telling the audience about their contexts.    

As the narration of my biography unfolds and I turn the messages into fragments of a surveillance scenario a suspicion invades the audience: there is no escape to be considered a criminal subject after all.

Simultaneously the audience takes part actively in its progress as they receive instructions and questions on their mobile phones asking them to text message their own vision of the story live during the performance.  Their seemingly private communication space – not only as the sender of a text message, but also as a listener in a story telling setting – merges with publicly diffused actions and reactions. 

So far Blow up 160 travelled from Brussels to Istanbul on to Bangalore. Each audience gave the performance a new turn.